wtorek, 6 maja 2014

#8 Znani z tego, ze sa znani

Tym, co wzbudziło największe zainteresowanie odbiorców już w latach 90., a do dnia dzisiejszego znajduje się na szczycie oglądalności, okazało się Reality TV. Sam pomysł tworzenia programów o takiej narracji nie był zupełnie nowy.  Szukając w sztuce audiowizualnej zjawisk, które prezentowałyby podobną formułę, należy zwrócić uwagę na dwa z nich: direct cinéma oraz cinéma vérité. Ich założenia są podobne – celem reżyserów należących do tych nurtów było filmowanie rzeczywistości w najbardziej obiektywny sposób. Taki sposób filmowania, gdzie kamera jest tylko obserwatorem rzeczywistości i jednocześnie nie ma na nią wpływu, nazwany został fly on the wall – kamera jest tylko „muchą na ścianie”. Cinéma vérité to po polsku „kino prawda”, a tendencja ta upowszechniła się w Europie i USA pod wpływem radzieckiego reżysera Dzigi Wiertowa. Był on pionierem nowego spojrzenia na film, polegającego na tym, że obraz przedstawia prawdziwą rzeczywistość. Był również pierwszym reżyserem na świecie, który zaczął tworzyć filmy bez aktorów, z udziałem zwyczajnych ludzi, w autentycznym środowisku, z samego “nieociosanego” surowca przeżywanych historii.                                                                                                 

  Reżyserzy kina prawdy, na przykład Lionel Rogosin czy Jean Rouch, często stosowali tak zwaną “kamerę prowokującą”. Kamera filmowała zwykłych ludzi w ich naturalnym środowisku, działając jak katalizator, czyli chwytając tylko improwizowane i spontaniczne zachowania występujących przed nią osób. Niektórzy byli świadomi tego, że są obserwowani przez kamerę, grali swoje role, ale reżyserzy sugerując im pewne zachowania, rejestrowali na taśmie filmowej tylko momenty w pełni spontaniczne.[1] Właśnie taki sposób realizacji dominuje w Reality TV. Celem programów typu reality jest przedstawienie osób niezwiązanych zawodowo z telewizją w sztucznie zaaranżowanej, niekiedy ekstremalnej, sytuacji. Bohaterowie mają zachowywać się naturalnie przed kamerą, tak jakby jej nie było. Dzięki temu widz, który ogląda program, ma poczucie, że to, co widzi na ekranie jest bardzo intymne i prywatne, co z kolei budzi w nim ciekawość i fascynację, a także czyni z niego w pewnym sensie „podglądacza”. Podglądanie jest bardzo starym motywem w kulturze, ale zazwyczaj traktowane ono było jako coś negatywnego i wiązało się z karą. Natomiast w opinii Zygmunta Freuda podglądanie jest naturalnym pragnieniem człowieka, choć rzeczywiście może zagrażać jego rozwojowi.[2]  Mówiąc o podglądactwie nie można pominąć terminu voyeuryzm, który oznacza satysfakcję wynikającą z podglądania praktyk seksualnych innych osób. W seksuologii to pojęcie jest uważane za zaburzenie dopiero gdy staje się jedynym możliwym źródłem czerpania przyjemności seksualnej. Tak więc nie ulega wątpliwości, że pragnienie podglądania jest w dużym zakresie naturalne i powszechne, choć oczywiście może przerodzić się w zaburzenia patologiczne. Należy jednak zaznaczyć, że hasło „podglądanie” oznacza, że osoba, którą obserwujemy nie jest tego świadoma – tak więc w przypadku Reality show mamy do czynienia z podglądaniem w sensie metaforycznym.


Docusoap
TheOsbournes, wcześniej AmericanFamily, zapoczątkował popularność programów, które dzisiaj nazwiemy docusoaps, czyli telenowele dokumentalne. Jest to gatunek telewizyjny łączący w sobie cechy opery mydlanej i filmu dokumentalnego. Ma on charakter zdecydowanie rozrywkowy, a narracja prowadzona jest w taki sposób, by zainteresować widzów – spośród setek nagranych godzin materiału, wybierane są te fragmenty, które zawierają coś kontrowersyjnego lub niezwykłego. Najważniejsze w paradokumentach są postaci – akcja prowadzona jest tak, by widzowie mogli się z nimi utożsamiać i angażować emocjonalnie w ich działania. Sam zapis ma być jak najbardziej obiektywny – kamera po prostu towarzyszy rodzinie w jej codziennym życiu (znamy to już z An American Family). Program koncentruje się właśnie na relacjach i interakcjach między bohaterami, skupiając uwagę na ich osobowościach.  

Keeping Up With Kardashians
Kolejnym show z serii celebreality, które do dzisiaj jest emitowane przez stację E! Entertainment począwszy od 2007 roku, jest program Keeping Up With The Kardashians (Z kamerą u Kardashianów). Opowiada on o perypetiach rodziny sławnego amerykańskiego adwokata Roberta Kardashiana, który w 2003 roku zmarł na raka przełyku. Głównymi bohaterkami programu są trzy córki prawnika: Kim, Khloè i Kourtney, a także ich matka Kris z nowym mężem Bruce’m Jennerem oraz brat Rob. Para ma też dwie swoje córki, które również pojawiają się w projekcie: Kendall i Kylie. W kolejnych sezonach, których do tej pory było osiem, pojawiają się kolejne postacie z otoczenia Kardashianów, których rola w show nabiera coraz większego znaczenia - na przykład w czwartym sezonie jest to mąż Khloè – Lamar, a w sezonie ósmym są to dzieci Bruce’a Jennera.            

         

 Formuła programu sama w sobie nie wnosi niczego nowego, jednak bardzo wiele kontrowersji wzbudza rodzina Kardashianów, a zwłaszcza Kim. Jej pozycja, przez ostatnie kilka lat, wzrosła tak bardzo, że w 2012 roku magazyn Forbes umieścił ją na 7. miejscu listy najbardziej wpływowych osób show-biznesu. Najwięcej złych opinii dotyczy statusu, który osiągnęła rodzina, głównie dzięki programowi, bo tak naprawdę żadne z nich nie było osobami medialnymi przed rozpoczęciem show. Często krytykowana jest koncepcja, ostatnio coraz bardziej rozpowszechniana i praktykowana, a mianowicie to, że w telewizji pojawiają się postaci, które są „znane z tego, że są znane” (famous for being famous). Takim przypadkiem jest właśnie rodzina Kardashianów, która wszystkie swoje prywatne sprawy załatwia przed kamerami, by wzbudzić większą sensację – a co za tym idzie, mieć większą oglądalność.    Najlepszym tego przykładem jest właśnie Kim – gwiazda (?) rozpoczęła swoją medialną karierę dzięki sex-taśmie z jej udziałem, która wyciekła do Internetu. Wytwórnia Vivid kupiła  prawa do nagrania za milion dolarów i opublikowała je jako film Kim Kardashian: Superstar. Kim podała wytwórnię do sądu, ale sprawa została umorzona, gdy wytwórnia zaproponowała dziewczynie pięć milionów dolarów zadośćuczynienia. Był to początek Kim – celebrytki, która następnie, już na łamach programu Keeping Up With The Kardashians, w 2011 roku  wzięła ślub, a następnie po 72 dniach wniosła pozew o rozwód.[3] Dzisiaj jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych (i na tym zarabiających) kobiet show-biznesu. Świadczy o tym fakt, że w kwietniu bieżącego roku, wraz ze swoim obecnym partnerem i ojcem swojego dziecka Kanye Westem, pojawiła się na okładce amerykańskiego Vogue. Ta sytuacja wywołała burzę medialną na świecie, zaczęto zadawać sobie pytania czy dziewczyna wypromowana na sex-video jest odpowiednią osobą, by znaleźć się na tytułowej stronie tak poważanego i wartościowego pisma jak Vogue. 

Zainteresowanie, jakie wzbudziło show Keeping Up With The Kardashians, zadecydowało o powstaniu spin-offów z udziałem najbardziej znanych sióstr: Kourtney and Kim TakeMimi, Kourtney and Kim Take New York i Khloè & Lamar. O tym, jak wielką ciekawość wśród widzów wzbudza życie rodziny Kardashianów, świadczy bardzo rozbudowana strona programu na E! Enterteinment[4]. Można tam znaleźć wszystkie odcinki sezonów, zapowiedzi nowych, jeszcze nieemitowanych, materiały wideo, które nie pojawiły się w telewizji oraz masę zdjęć i „newsów” na temat rodziny. Kardashianowie są fenomenem i kwintesencją słowa „celebryta”. Ich historia pokazuje, że w Stanach Zjednoczonych możliwe jest naprawdę wszystko i każdy ma szansę na spełnienie swojego amerykańskiego snu. Mimo wielu kontrowersji, które wzbudza program, Amerykanie pokochali tę rodzinę i ich sposób na zarabianie pieniędzy – przez „pranie swoich brudów” na wizji.

   Programy typu Reality TV budzą wiele emocji i kontrowersji, a to z kolei oznacza, że zmuszają one do bezustannych rozmów, dyskursów… Otóż to – biorąc Keeping Up With The Kardashians jako przykład, można się odnieść (a nawet trzeba!) do koncepcji zaproponowanej przez Jasona Mittela. We wcześniejszym wpisie wskazane przez niego praktyki dyskursywne odniosłyśmy do serialu medycznego; tym razem spróbujmy zastosować je do omawianego w tym wpisie programu:

  •  Definicja: Keeping Up With The Kardashians jest Reality TV typu docusoap – ma charakter zdecydowanie rozrywkowy, można w nim odnaleźć elementy zarówno programu dokumentalnego, jak i opery mydlanej. 
  •   Interpretacja: tego typu formuły umacniają w społeczeństwie naturę „podglądacza” – z jednej strony bohaterowie show prowadzą normalne (?) życie przed kamerami telewizyjnymi, z drugiej natomiast są widzowie, którzy z niecierpliwością czekają na kolejne rewelacje i kontrowersje.
  • Ocena: program cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, co oznacza, że widzom nie przeszkadza sposób, w jaki bohaterowie zarabiają „na życie”. Co więcej, najjaśniejsza gwiazda programu, czyli Kim, została doceniona nie tylko przez grono fanów, ale również przez magazyn Forbes, który umieścił ją na 7 pozycji w rankingu najbardziej wpływowych osób show-biznesu.
W podsumowaniu pragniemy posłużyć się kilkoma definicjami oraz hasłami zaproponowanymi przez Annette Hill w tekście Reality TV

  • ·         Reality TV to kategoria, która zawiera programy rozrywkowe o prawdziwych ludziach, jest zlokalizowana pomiędzy rozrywką, a informacją, dokumentem i dramatem
  • ·         Pierwsze reality  to programy dokumentujące pracę policjantów w akcji lub oddziały ratunkowe, lata 90.
  • ·         Relaity show zdobywają największą oglądalność w amerykańskiej telewizji w primtime hours
  • ·         Jedną z przyczyn tak dużej popularności reality, jest fakt, że jest ona skierowana do młodych dorosłych
  • ·         Programy typu reality są tańsze od np. seriali
  • ·         Skąd wzięło się reality tv: „telewizja oparta na faktach” – trzy źródła: dziennikarstwo tabloidowe, telewizja dokumentalna, popularna rozrywka
  • ·         Trzy fale Reality TV: I – programy typu 999, Cops, II – docu-soaps, III – typu Big Brother (uczestnicy w konkretnej sytuacji)
  • ·         Programy typu: infoitment, lifestyle, docusoaps, gameshows, DIY, makeover, transformation - experiment







[1] Giełżyńska K., „Kwestia prawdy w filmie – cinéma vérité”, niedoczytania.pl, kwiecień 2010,
[2] Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków 2004, s. 101
[3] http://www.people.com/people/kim_kardashian/biography/0,,20185121_20,00.html,
[4] http://uk.eonline.com/shows/kardashians, 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz