Przygotowując kolejną notkę
na naszego bloga, postanowilyśmy wziąć na warsztat jeden z najstarszych
gatunków telewizyjnych, jakim jest talk show. Pierwszy program, który uzyskał
to miano, zaczął być nadawany już w 1952 roku w stacji NBC, z inicjatywy
Sylvestra „Pata” Weavera (jednego z dyrektorów stacji). Audycja Today prowadzona była przez Dave’a
Garrowaya, radiowca z Chicago. Sposób prowadzenia przez niego show stał się
wzorcem na długie lata dla powstających kolejno programów – tak zwany
„chicagowski styl” rozmowy: swobodny, lekki i nastawiony na improwizację. Z
czasem, stało się to synonimem amerykańskiego wydania talk show. Program
wypełniały telefoniczne rozmowy z innymi miastami, muzyka z płyt, prognozy
pogody i rozmowy z zaproszonymi gośćmi.
W latach 50 zjawisko to
było komentowane, jako „nowy rodzaj telewizji”, który nie powielał znanych
rozwiązań, ale tworzył nowe wzorce gatunkowe. Jednak już od początku trudno
było zdefiniować konkretne reguły rządzące tym gatunkiem, ze względu na
przemieszanie form dramatycznych opowiadania. W programie talk show można
znaleźć emocjonalny styl melodramatu, błyskotliwość form komediowych i co
bardzo ważne – silne poczucie bliskości. Cechą programu była z jednej strony
spontaniczność, a z drugiej wypracowane formy zwrotu do publiczności. Wraz z
powstawaniem kolejnych show, ustalone zostały żelazne zasady scenografii, na
które składały się: biurko prowadzącego (z kubkiem z napojem) oraz kanapa do
siedzenia dla gości (w tle często znajdowała się makieta widoku miasta).
Niemniej jednak, tym, co
decyduje o sukcesie tego typu widowiska, jest przede wszystkim osoba gospodarza,
cytując Wiesława Godzica – talk show „jest triumfem osobowości”. Bardzo duże
znaczenie mają również zaproszeni goście, jeśli posiadają oni charyzmę,
podobnie jak prowadzący, temat rozmowy schodzi na drugi plan, ważna staje się
„gra” między postaciami. To, co „nakręca” interakcje między gospodarzem a
gwiazdą to spontaniczność. Jest ona uważana za warunek konieczny udanej
audycji, choć często wychodzi na jaw, że tak naprawdę, goście są bardzo dobrze
przygotowani do rozmowy, znają przebieg programu, oraz zadawane pytania. To, co
również istotne w formule talk show, to fakt, że program jest wytwarzany i
doświadczany w czasie teraźniejszym, stwarza symulację rozmowy „tu i teraz” i
imituje przekaz na żywo.
Programy
typu talk show można podzielić ze względu na tematykę:
• Show
nastawione na rozrywkę – głównie rozmowy z gwiazdami, tematy lekkie i
plotkarskie
• Audycje wyznań i zwierzeń
– praktyczne rozmowy, często poparte wiedzą psychologiczną; zaproszeni goście
zwierzają się ze swoich doświadczeń
• Rozmowy konfrontacyjne –
nastawione na tematy kontrowersyjne
Program, którego analizą
chciałybyśmy się zająć dzisiaj, można przyporządkować do podgatunku late –
night talk show. Charakteryzuje się on późnowieczornym czasem emisji, ma
zabarwienie rozrywkowe, a jego przebieg jest taki, jak typowego talk show. Late – night talk show, który spopularyzował
ten podgatunek, był program The Tonight
Show Starring Johnny Carson, nadawany przez stację NBC w latach 1962 -
1992. A korzeni tego typu programu można szukać w variety show Eda Sullivana
(The Ed Sullivan Show) nadawanego już od 1948 roku przez stację CBS w
niedzielne wieczory.
The Tonight Show starring Jimmy Fallon
Program Jimmy’ego Fallona jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych i
najchętniej oglądanych talk-show w Stanach Zjednoczonych. Fallon rozpoczął
swoją karierę w 1998 roku w programie Saturday
Night Live, występując tam, jako komik w różnego rodzaju skeczach. W 2006
roku przejął formułę The Tonight Show
i od tamtej pory program funkcjonuje już, jako jego autorski projekt. Mówi się,
że Fallon rozsławił formułę „late-night” dzięki swojemu komediowemu
doświadczeniu, znajomością pop kultury, przyjaznej atmosferze oraz
niecodziennej oprawie muzycznej, którą tworzy razem z popularnym zespołem The
Roots. The Tonight Show doczekało się
w 2011 roku nominacji do nagrody Emmy, w 2010 roku strona internetowa programu
otrzymała nagrodę w kategorii mediów interaktywnych, a sam Fallon otrzymał
nagrodę w 2009 roku w kategorii „Webby Person Of The Year” (osobowość
internetowa).
Lista
słynnych gości, która wystąpiła w programie jest długa: Cameron Diaz, zespół
Kiss, Kevin Costner, Colin Firth, Samuel L. Jackson, Russel Crow, Michelle
Obama, Bill Cosby, Joan Rivers, Jude Law, Billy Joel łącznie z Kermitem z
Muppetów, oraz wielu innych. Formuła programu to coś na pograniczu talk show,
wspomnianego wcześniej late- night show i programu komediowego. Prowadzący
często zaprasza swoich gości do interakcji i brania udziału w grach i skeczach.
Do
analizy wybrałyśmy przypadkowy odcinek z 26 lutego 2014 roku. Odcinek zaczyna
się zdjęciami Nowego Jorku, Grand Station, a kamera podąża za idącym do studia
Jimmy (prowadzący mija symbol stacji NBC). W międzyczasie lektor informuje o
gościach program (pojawia się również napis na ekranie) i o stałym elemencie,
czyli zespole The Roots grającym na żywo.
Jimmy zostaje przywitany oklaskami na
stojąco i zaczyna program od porcji tak zwanych „news”. Wspomina o sytuacji na
Ukrainie w żartobliwy sposób wyszydzając sytuację wtargnięcia do domu
prezydenta Janukowycza, później wspomina, że oglądał wczoraj reality show „The
Bachelor”, który bardzo sobie ceni. Członkowie zespołu The Roots odgrywają
krótki skecz z odcinka naśladując uczestników. Fallon nieustannie prowadzi
dyskusję z publicznością w studiu, wypytuje się :” znacie CSI? Podobno ma być
nowy spin off o zbrodniach w sieci, nie żartuje”, później zakłada okulary
przeciwsłoneczne podobne do postaci z serialu i odgrywa krótki skecz. Cała ta
sekwencja stanowi pierwszą część programu, ale prowadzący nieustannie
przypomina, kto będzie niedługo gościem odcinka.
Po przerwie formuła nieco się zmienia,
Jimmy zasiada za biurkiem, opowiada widowni, że czeka go skok do jeziora w
celach charytatywnych z burmistrzem Chicago, który wysłał mu wiadomość na
Twitterze i zachęca widownie i telewidzów do wsparcia. Zanim prowadzący
wprowadzi gości, następuje kolejny punkt programu, czyli skrzynka z „audiencje
suggestions” (sugestie widzów) i po kolei spełnia życzenia przygotowanymi
wcześniej krótkimi skeczami (przykładowo fragment serialu Downtown Abbey ze
ścieżką dźwiękową z filmu pornograficznego, sześćdziesięciosekundowa relacja z
Oscarów, skrót tego co wydarzyło się w reality shows w formie rapu albo
fragment odcinka The Walking Dead, w którym odgłosy zombie zostały zastąpione
arią operową).
Czas na gości. Jimmy długo zapowiada Drew
Barrymore i Adama Sandlera, zaznaczając, że znają się dobrze, razem pracowali,
opowiada o nich jak o swoich dobrych znajomych. W studio pojawia się Drew
Barrymore i Adam Sandler, zostają przywitani muzyką z jednego z filmów, w
którym razem występowali, uściski, wymieniają kilka słów, których nie słyszy
widownia i zaczyna się wywiad, a może raczej rozmowa. Formuła rozmowy wygląda
jak spotkanie dobrych znajomych na kawie, brak w tym sztuczności albo wcześniej
zaplanowanych pytań. Goście są zabawni, nie biorą siebie na poważnie,
opowiadają żenujące sytuacje z planu oraz rozmawiają o swoich dzieciach. Po
rozmowie Jimmy Fallon zaprasza Barrymore i Sandlera do zaśpiewania razem
piosenki o dziesięcioleciu ich „romansu filmowego”. Całość była wcześniej przygotowywana,
ale jak dowiadujemy się później Sandler zaimprowizował w pewnym momencie, co
wywołało wielkie poruszenie u aktorki, albo była to kwestia stanu, w jakim się
obecnie znajdowała (Barrymore spodziewała się narodzin kolejnej córki).
Program
kończy występ debiutującego muzyka, Fallon pokazuje do kamery jego płytę, a
później widzimy ujęcie, w którym zasiada do komputera i od razu aktualizuje
Twittera czy inny portal społecznościowy.
Co
proponuje Jason Mittel ?
Zdaniem
Jasona Mittella, próbując dokonać analizy programu telewizyjnego przyporządkowującego
go do danego gatunku, powinniśmy skupić się nie na samym show, ale kontekście
kulturowym, w jakim dany program funkcjonuje. Do tego będą nam potrzebne
klastry dyskursywne (discursive clusters), które gromadzą znaczenia i
definicje określające czystość danego gatunku. Mogą się one przedefiniowywać
dostosowując się do kontekstów i zmieniać w czasie. Są dowodem zarówno na to,
że gatunki są trwałym tworem, jak i świadczą o ich zmienności i płynności. Ta
ciągła aktywność ma miejsce ze względu na specyfikę medium, jakim jest
telewizja. Toteż bardzo ważne jest, by analizując dany gatunek nie zapominać o
praktykach kulturowych oraz kontekstach w jakich dany tekst funkcjonuje. Przy
analizie należy zwrócić uwagę, co dzieje się z tekstem, jak jest odbierany przez
publiczność, czy dostosowuje się do ich upodobań i oczekiwań. Do
wykonania takiej analizy bardzo przydatne są zasady, które Jason Mittell
przedstawia w swoim tekście A cultural
approach to television – genre theory, w pięciu punktach kulturowej analizy
gatunku. Na podstawie tych zasad, my również spróbujemy dokonać analizy talk
show The Tonight Show starring Jimmy
Fallon
Bazując
na tym, co twierdzi Fiske o intertekstualności telewizji oraz tym, co proponuje
Mittel mówiąc o klastrze dyskursywnym analiza talk show Jimmiego Fallona
przedstawiałaby się następująco. Program The
Tonight Show starring Jimmy Fallon jest programem z gatunku talk show
ponieważ obfituje w komiczne momenty, prowadzona jest nieustanna interakcja z
publicznością, atmosfera w studio jest przyjemna i nastawiona na rozrywkę,
pojawiają się goście oraz najważniejszy element programu czyli osoba
prowadzącego w postaci Jimmego Fallona. Powiedzmy, że jest to bardzo
powierzchowne umieszczenie programu w kategorii gatunkowej. Następnie, program
jest podgatunkiem talk show czyli late-night show, ponieważ emisja nadawana
jest o 22:35, reszta cech odnosi się do pierwotnej przynależności do gatunku
talk show. Mamy również elementy stand-upu, serwisu informacyjnego, programu
rozrywkowego. W tym momencie objawiają się pierwsze cechy świadczące o
intertekstualności- program jest hybrydą różnego rodzaju gatunków. W tym
rozumieniu tekstem pierwszym będzie talk show, drugorzędowym late-night show, a
tekstami trzeciorzędowymi działalność wykraczająca poza program: stronainternetowa, filmiki na youtubie, profil na facebooku, komentarze widzów, czy
wspomniane wyżej „audience suggestions”.
Mittel,
jak już wspominałyśmy w poprzednim wpisie, nie zakłada stwarzania ogólnych
twierdzeń o gatunku, tylko jak gatunki działają w różnego rodzaju przypadkach i
jak odnajdują się w systemie władzy kulturowej.
1.Analiza gatunku powinna być oparta o
szczególne cechy medium
Program
The Tonight Show starring Jimmy Fallon,
cechuje nacisk na zaangażowanie nie tylko publiczności w studio, ale również
gości oraz samego prowadzącego. Gatunek, jakim jest talk show nie ma
określonych ścisłych reguł narracyjnych (ale nie wizualnych!), program musi być
na bieżąco zaznajomiony z kulturą popularną, oraz tym, co się obecnie dzieje na
świecie.
2.Badania gatunków powinny znajdować
się na pograniczu specyfiki danego gatunku a jego cech ogólnych
Pomimo
ustalenia, że program Fallona jest programem typu late-night show (czyli
ustanowienie pewnego konkretu), nie należy zapominać że swoją genezę ma w
gatunku talk show (zachowanie ogółu).
3.Historia gatunku powinna opierać się
na genealogii dyskursu
Aby
móc zanalizować program, należy sięgnąć do poprzednich lub innych programów
tego typu: Late Night with ….. nie
zaszkodzi obejrzeć występów Fallona w Saturday
Night Live, czy jego obecności w innych talk show na przykład w roli
gościa.
4.Gatunki powinny być rozumiane, jako
pewne praktyki kulturowe
Od
samego początku talk show łączył w sobie różne formy gatunkowe, a wykształcenie
się programów typu late night show, było wynikiem albo potrzeby widza, albo
kolejnym pomysłem telewizji na zwiększenie atrakcyjności medium.
5.Gatunki należałoby umieszczać w sieci
hierarchii kulturowej oraz w relacji do władzy
Late
night show teoretycznie nastawione jest na rozrywkę, ale Fallon mówił o
sytuacji na Ukrainie, wspomniał również o propozycji pewnego celebryty, który
zasugerował startowanie do rządu znanym osobistościom jak Oprah Winfrey. Niby
jest politycznie niezależny, ale wydaje nam się, że pojawienie się
jakiejkolwiek krytyki rządu nie było by traktowane poważnie ze względu na
„rozrywkowość” programu.
Tworząc
analizę naszego klastra dyskursywnego postanowiłyśmy zacząć od programu Today,
który był pierwowzorem programów typu talk show i stał się wzorcem oraz symbolem
amerykańskich audycji tego typu. Dopiero, jako krok drugi widnieje u nas hasło
„talk show” jako definicja konkretnego gatunku, z ustalonymi już zasadami
scenografii i przemieszaniem elementów charakterystycznych. Kolejny punkt
bardzo dobrze pokazuje rozwój i ewolucję programów – można tu wyróżnić kilka
różnych rodzajów talk show, podzielonych ze względu na tematykę programów.
Dalej, widać proponowane przez nas przykłady do każdego z odmian show. Następne
etapy klastra dotyczą już analizowanego przez nas programu - The Tonight Show
starring Jimmy Fallon, który nawiązując do teorii intertekstualności Fiske’a
będzie w naszej analizie tekstem drugorzędowym, ponieważ należy do podgatunku
late – night talk show (za tekst pierwszorzędowy uznałyśmy talk show). W
kolejnych punktach wymieniamy wszystko to, co dzieje się wokół programu, ale
jest oficjalnym działaniem stacji w celu promowania show. Ostatnim etapem
będzie już funkcjonowanie programu w przestrzeni kulturowej, tak więc
komentarze widzów, wywiady z prowadzącym itp. – tę część zaliczyłyśmy do
intertekstualności trzeciorzędowej.
Podsumowując,
program telewizyjny typu talk show jest bardzo dobrym przykładem na to, jak
trudno zdefiniować gatunki w przestrzeni medium telewizyjnego. Większość z nich
łączy elementy różych typów programów po to, by być jak najbardziej odpowiednim
dla widza i spełniać jego oczekiwania. Dlatego też, tak duży wpływ na
kształtowanie się programów telewizyjnych ma dyskurs kulturowy – zwłaszcza w
dzisiejszych czasach, gdy wszystko można znaleźć w sieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz